Dragii mamei copilaşi – Botezul la ucraineni


English version HERE.

La ucraineni, înainte de a se pleca la botez, se aşeza copilul pe o pernă frumoasă, aflată în pragul casei şi pe care se presărau flori şi zahăr (ca să fie frumos şi la lume mieros). La întoarcere, copilul era dat mamei, aşezată pe pat. Acesteia i se oferea o felie de pâine muşcată, presărată cu sare, o cană cu apă sau vin şi o floricică. Nanii de botez erau dăruiţi cu o pereche de colaci şi bucheţele de flori.  Înmuindu-le în apă, bunica copilului stropea fiecare cumătru, spunând: Duminică de duminică să fiţi într-o singură lucrare. Tinerele erau şi ele urate: Aceasta-i floricica, primeşte-o, ca şi tu să ai copil şi să ne chemi la botez.

La ucraineni, ca şi la ceilalţi creştini ortodocşi, principalul moment din cadrul obiceiurilor de naştere se desfăşoară la biserică prin Sfântul Botez. Sfântul Botez este taina prin care omul, prin întreita afundare în apă sfinţită de către preot, în numele Prea Sfintei Treimi, dobândeşte iertare de păcatul strămoşesc, se naşte din nou duhovniceşte şi se face membru al Bisericii lui Hristos. Botezul este numit şi ”uşa tainelor,” pentru că numai prin botez devenim fii ai lui Dumnezeu după dar, şi putem primi şi celelalte Sfinte Taine. Botezul este întemeiat de Mântuitorul prin cuvintele: “Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh …” (Matei 28, 19).

Secvenţe şi detalii din cadrul expoziţiei temporare Dragii mamei copilaşi. Obiceiuri legate de naştere la etniile din Dobrogea (Muzeul de Etnografie şi Artă Populară Tulcea)

Reclame

Un gând despre “Dragii mamei copilaşi – Botezul la ucraineni

  1. Botezul este de o importanţă vitală pentru intrarea în Împărăţia divină, precum grăia Mântuitorul către învăţatul Nicodim: „De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu. Ce este născut din trup, trup este; şi ce este născut din Duh, duh este” (Ioan 3, 5-6). Botezul creştin a fost prefigurat din Vechiul Testament prin: tăierea împrejur a celor de parte bărbătească (a opta zi după naştere), trecerea poporului ales prin Marea Roşie la eliberarea lor din robia egipteană şi prin botezul pocăinţei săvârşit de Sf. Ioan la Iordan.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s