Prima Luni de Post – 27 februarie 2012


Primă săptămână de post este cunoscută în calendarul popular sub numele de Săptămâna însemnată sau Săptămâna Caii lui Sântoader, acum interferând practici de purificare, specifice intrării în post, cu cele legate de cultul morților sau de celebrare a calului (vădit precreștină).

Foto:  Thibaut Glasser, Letea, 2011

Primei luni din post i se mai spune Lunea urâtă sau Lunea Curată. Acum au loc practici menite să preîntâmpine încălcarea interdicţiilor alimentare ale postului: consumarea anumitor alimente de post, înăcrirea borşului, spălarea vaselor cu leşie, schimbarea vaselor de dulce cu cele de post. În această zi se pune cenuşă în straturile în care se pune sămânţa, să nu le mănânce păsările.

Tot în această luni se pun tărâţele de grâu la fermentat. În jurul putinei se fac vrăji, descântece, gesturi magice, se rostesc formule fermecate care garantează puritatea şi forţa vindecătoare a borşului la ieşirea trupului omenesc din iarnă.

În prima dimineaţă după Lăsatul Secului, în sudul ţării avea loc ceremonialul cucilor, cu valenţe purificatoare. Mascaţii (cucii) alergau după copii, femei, fete, bărbaţi pe care îi atingeau cu beţele şi adesea îi trânteau.
De asemenea, în prima zi după Lăsatul Secului, în sudul României avea loc obiceiul jujeul, goana câinilor, vălăritul, datul câinilor în tărbacă. Câinii erau prinși și învârtiți într-un dispozitiv special. Câinelui i se transferau temporar caracteristicile vărului sau lupul (reprezentant al iernii). Chinuirea câinilor devenea astfel un gest de alungare a spiritelor iernii.

În Bulgaria, această zi se numea Pesi Ponedelnik (Lunea Câinilor), existând obiceiul corespondent datului câinilor în tărbacă, și anume  trichane na kuche. Puternic condamnat astăzi de organizațiile ce luptă pentru drepturile animalelor, acest obicei avea în mentalitatea bulgarilor menirea de a proteja câinii de turbare. Nota dominantă a acestei zile era violența, atât asupra oamenilor (mascații kukeri – corespondenții cucilor din România – loveau pe cine întâlneau în cale), cât și asupra animalelor (câinele în acest caz).

Aici puteți vedea acest obicei, dispărut la un moment dat,  în prezent reluat de locuitorii satului Brodivolo, din sud-estul Bulgariei.

 Referințe bibliografice:

Ion Ghinoiu, Obiceiuri populare de peste an. Dicţionar, Editura Fundaţiei Culturale Române, Bucureşti, 1997

Ivan Evseev, Dicţionar de magie, demonologie şi mitologie românească, Editura Amarcord, Timişoara, 1997

Mercia MacDermott, Bulgarian Folk customs, Jessica Kingsley Publishers, Social Science, London, 1998 (fragmente din acest studiu pot fi consultate online pe google books).

Anunțuri

6 gânduri despre “Prima Luni de Post – 27 februarie 2012

  1. Va multumesc !
    Tot ce primesc de la voi trimit la scoala unde am fost dascal 34 de ani !
    Traditiile nostre trebuie picurate in sufletele micutilor pentru a dainui vesnic !
    Cu deosebit respect !

  2. Pentru …. si nostalgicii:daca prin obiceiri frumoase intelegeti si torturarea animalelor ,a canilor in acest caz atunci am sa neg in multe cazuri in fata tuturor altor popoare ca sunt din Romania,de rusine sa nu ma arate cu degetul sa creada ca sint intr un rand cu BARBARII si daca sustineti aceste obiceiuri facute de REBUTURI UMANE NISTE BARBARI DEGENERATI atunci:va doresc din suflet ca sa vi se faca la fel daca o sa aveti asa compasiune fata de alte fiinte!.Cer scuze dinainte daca nu va refereati la cruzimi ci la alte obiceiuri pasnice.

    • 1. Dacă ați fi citit întregul articol poate că ați fi înțeles despre ce obiceiuri este vorba (post-carnavalești, de purificare – spolocania, de alungare a iernii).
      2. Datul în tărbacă este un obicei (ca și multe altele) care depășește granițele unui stat. La fel și tăiatul porcului de Ignat… Nu e românesc, este cel puțin european.
      3. Pentru a înțelege mai bine originea, motivația, necesitatea (atunci), evoluția acestor acte vă recomand să citiți:
      Violenta si sacrul – Rene Girard
      Creanga de aur – James George Frazer
      Sărbători cu bine

  3. ok,inteleg.
    -stiu ca sunt traditii care nu sunt romanesti de origine.Dar asta chiar nu am stiut ca taiatul porcului e traditie europeana..
    -multumesc,am sa ma uit peste cele recomandate insa stiu ca o violenta nu este facuta intodeauna din frustrare si ura poate fi necesitate -azi mai putin-sau poate fi din cauza unor frici care are la baza ceva superstitie.

    -An nou fericit va doresc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s